Dnia 17.05.2018 roku wybrani przedstawiciele klasy 3c (Magdalena Kur, Klaudia Pulczyn oraz Daniel Kopeć) wraz z Panią Profesor Ewą Skrońc-Bielak oaz Panem Profesorem Tomaszem Żelechowskim uczestniczyli w wykładzie pt.: „Rola i etos polskiej inteligencji. Historia i współczesność” prowadzonym przez Doc. dr Annę Rosner, wykładowcę MISH, współpracującą z Uniwersytetem Warszawskim. Zajęcia były prowadzone w jednym z wydziałów UW- Artes Liberales przy ul. Prostej 69. Podczas prezentacji dowiedzieliśmy się kilku ciekawych i istotnych rzeczy przydatnych do matury, którymi chcielibyśmy się z Państwem podzielić. |
Elita - kategoria osób znajdujących się najwyżej w hierarchii społecznej, pod jakimś względem wyróżnionych z ogółu społeczeństwa.
Inteligencja-określenie warstwy społecznej, żyjącej z pracy umysłu, wykształconej ostatecznie w XIX wieku głównie ze zubożałej szlachty, ale również ze stanu mieszczańskiego, rzadziej bogatego chłopstwa i podupadłej arystokracji.
Inteligencja tworzyła tkankę społeczną, intelektualną, oświatową, obyczajową, materialną bez której naród nie mógłby żyć samodzielnie i ukonstytuować się w państwo.
XIX wiek
Klęska powstania listopadowego miała przełomowe znaczenie w historii polskiej inteligencji.
Do 1830 roku: ideał spokojnego życia, w którym łączy się pracę dla kraju, lojalność wobec władzy z dążeniem do osobistego szczęścia.
Od 1831: Ideał poświęcenia, misji ratowania narodu kosztem osobistego życia.
Społeczna sytuacja inteligencji na ziemiach polskich:
brak impulsów rozwojowych , cały czas dominuje szlachta
powoli powstaje „klasa umysłowa”: urzędnicy, prawnicy, lekarze, inżynierowie, guwernerzy.
Cele, do których dążyła inteligencja pod koniec XIX w:
Zachowanie tożsamości narodowej
podniesienie poziomu oświaty, wiedzy, kultury wśród różnych grup społecznych
ODZYSKANIE NIEPODLEGŁOŚCI
I wojna światowa:
Dla inteligencji:
moment triumfu - pewność odzyskania niepodległości
konieczność mobilizowania społeczeństwa
Pewność, że jej powinna przypaść najważniejsza rola w tworzeniu państwa
Powroty z emigracji:
Kilkuset profesorów i pracowników nauki wraca do Polski, chcąc uczestniczyć w odbudowaniu państwa (np. Narutowicz, Mościcki). Państwo oferuje inteligencji wsparcie finansowe, kariery uniwersyteckie, stypendia, niezależne stowarzyszenia ( Uczelnie wyższe: Warszawa, Kraków, Wilno, Lwów, Poznań, Lublin).
Aktywność intelektualna :
Literatura: Maria Dąbrowska, Witold Gombrowicz, Bruno Jasieński, Jarosław Iwaszkiewicz, Maria Kuncewiczowa, Jan Lechoń, Bolesław Leśmian, Józef Mackiewicz, Zofia Nałkowska, Maria Pawlikowska- Jasnorzewska, Bruno Schulz, Antoni Słonimski, Julian Tuwim, Stefan Żeromski, Tadeusz Boy- Żeliński.
Sztuka: Tytus Czyżewski, August Zamoyski, Witkacy, Władysław Strzemiński.
Czasopisma: „Wiadomości literackie”.
Przemiany:
Inteligencja staje się warstwą kulturową i opiniotwórczą, ucieleśniającą sen o wolnym, własnym państwie;
Zwiększa się liczba wykształconych, wyspecjalizowanych fachowców;
Rozwój szkolnictwa wszystkich szczebli.
Ponadto warto zapoznać się z takimi utworami jak :
„Kto zabił Baczyńskiego” Krystyny Lars Naganiali go latami No i teraz mają „Jeżeli porcelana to wyłącznie taka” Stanisław Barańczak |
„Okularnicy” Agnieszki Osieckiej Między nami po ulicy, |
Całą wypowiedź chciałabym podsumować cytatem z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego: „ Co się męczyć? W jakim celu? Trza być w butach na weselu!”
Zarówno do krytyki, jak i poszukiwania odpowiedzi jest zdolna grupa ludzi, którzy własny interes, zdobycie majątku i zbudowanie kariery stawiają na dalszym planie. Klasa społeczna, która nie chce znaleźć swojego miejsca w panującej rzeczywistości, tylko ją zmienić.
Zmiana jest wpisana w etos.
INTELIGENCJO, KTO, JEŚLI NIE TY???
Bibliografia:
Prezentacja Pani Doc. dr Anny Rosner oraz wikipedia
Koło Dziennikarskie: Klaudia Pulczyn, klasa III c