Kim jestem i jakim mam udział w historii przedstawionej w powieści „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego?

SYLWIA NEJMAN 2D

Nazywam się Katarzyna Iwanowa. Mam męża alkoholika, jedno przyszywane i trójkę rodzonych dzieci. Bardzo kocham moje pociechy i dlatego bronię je za każdym razem, gdy ktoś próbuje odebrać im godność. Drażni  mnie zachłanność mojej gospodyni, która po pogrzebie mojego męża wyrzuciła mnie z domu. Nie rozumiem, dlaczego nikt w tym mieście nie może pojąć, że pochodzę z bogatej, arystokrackiej rodziny. Jestem bardzo wybuchowa, szczególnie w stosunku do mojej rodziny, ale robię to wszystko z miłości do nich.

Moja przyszywana córka, Sonia, jest aniołem. Skazała się na publiczne potępienie, tylko po to, żeby pomóc mi opłacić rachunki i wyżywić resztę rodziny. Dużo osób uważa mnie za obłąkaną, jednak ja wiem, że to nieprawda.

Odsłony: 652

Odsłony: 647

Szkolny projekt pt. „Ogród sztuk” realizowany przez Szkolny Zespół Wspierania Uzdolnionych miał swoją kolejną odsłonę w ZSG. W ramach projektu, 26 lutego odbyła się trzecia część „Biesiady neoplatońskiej, czyli poranka filozoficzno-literackiego”, tym razem skupiającego się na Stanisławie Lemie i problematyce jego najważniejszej powieści – „Solaris”. Tradycyjnie już spotkanie poprowadziła pani Ewa Skrońc-Bielak.

W kontekst filozoficzny uczniów wprowadziła pani Anna Lorek-Maciejuk, natomiast pan Marcin Rakowicz przybliżył  zgromadzonym sylwetkę, życie i twórczość naszego najbardziej cenionego na świecie twórcy fantastyki naukowej, futurologa i myśliciela. Ponadto uczniowie mogli zapoznać się z głównymi tematami ponadczasowego dzieła jakim jest „Solaris”: spotkania z „nieznanym”, problemem miejsca człowieka w obcym świecie, niemożności pełnego zgłębienia ludzkiej psychiki oraz ograniczeniami ludzkiego poznania i percepcji. Konferencja po raz kolejny miała formę wykładu połączonego z konwersatorium, tak aby nasze spotkania były nie tylko suchym przekazywaniem wiedzy ale i forum dialogu, wymiany myśli i aktywizacji uczniów poprzez zachęcanie do uczestnictwa w dyskusji.

Mamy nadzieję, że przekazane treści skłonią uczniów ZSG do dalszego i już samodzielnego zgłębiania treści filozoficznych w literackiej twórczości Stanisława Lema. 

 „Człowiek, wbrew pozorom, nie stwarza sobie celów. Narzuca mu je czas, w którym się urodził, może im służyć albo buntować się przeciw nim, ale przedmiot służby czy buntu jest dany z zewnątrz. Aby doświadczyć całkowitej wolności poszukiwania celów, musiałby być sam, a to się nie może udać, gdyż człowiek nie wychowany wśród ludzi nie może stać się człowiekiem”.

„Człowiek wyruszył na spotkanie innych światów, innych cywilizacji, nie poznawszy do końca własnych zakamarków, ślepych dróg, studni, zabarykadowanych, ciemnych drzwi”.

„Człowiek może ogarnąć tak niewiele rzeczy naraz; widzimy tylko to, co dzieje się przed nami, tu i teraz; unaocznienie sobie równoczesnej mnogości procesów, jakkolwiek związanych ze sobą, jakkolwiek się nawet uzupełniających, przekracza jego możliwości. Doświadczamy tego nawet wobec zjawisk względnie prostych. Los jednego człowieka może znaczyć wiele, los kilkuset trudno jest objąć, ale dzieje tysiąca, miliona, nie znaczą w gruncie rzeczy nic”.

„Wcale nie chcemy zdobywać kosmosu, chcemy tylko rozszerzyć Ziemię do jego granic. Jedne planety mają być pustynne jak Sahara, inne lodowate jak biegun albo tropikalne jak dżungla brazylijska. Jesteśmy humanitarni i szlachetni, nie chcemy podbijać innych ras, chcemy tylko przekazać im nasze wartości i w zamian przejąć ich dziedzictwo. Mamy się za rycerzy świętego Kontaktu. To drugi fałsz. Nie szukamy nikogo oprócz ludzi. Nie potrzeba nam innych światów. Potrzeba nam luster. Nie wiemy, co począć z innymi światami. Wystarczy ten jeden, a już się nim dławimy”.

Odsłony: 914


W grudniu 2019  w naszej szkole odbył się szkolny etap konkursu filozoficznego Po-myślisz? Konkurs był organizowany przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy Oddział Tarchomin, Radę Osiedla Erazma, oraz Centrum Edukacji Varsavianistycznej w Zespole Szkół Gastronomicznych i Zespół Wspierania Uzdolnionych. Uczestnicy mieli napisać pracę, w której za zadanie trzeba było rozwinąć jedną z myśli trzech filozofów – Arystotelesa, Aleksandra Sołżenicyna i Maxa Ehrmanna. Przy ocenianiu, brane były pod uwagę jasność i logika wywodu, bogactwo języka i celne nawiązania. Zalecane było, aby nawiązywać do własnego doświadczenia, do tekstów kultury, filmu i sztuki teatralnej. Po namyśle jurorów do finału zakwalifikowano 3 prace z 21. Konkurs wygrał uczeń naszej szkoły - Kacper Amerek, z klasy 1apT. Jego praca dotyczyła tematu przyjaźni. W ocenianiu  brane były pod uwagę jasność i logika wywodu, bogactwo języka i celne nawiązania. Wskazane było, aby nawiązywać do własnego doświadczenia, do tekstów kultury, filmu, sztuki teatralnej.

Opiekunkami konkursu były: Ewa Bielak, Anna Lorek-Maciejuk i Milena Wierzbicka–Wąs.

Zwycięzcy serdecznie gratulujemy!

Poniżej publikujemy prace ucznia.

Odsłony: 1089

15 stycznia bieżącego roku Szkolny Zespół Wspierania Uzdolnionych kontynuował swój projekt „Ogród sztuk”. Druga odsłona „Biesiady neoplatońskiej, czyli poranka filozoficzno-literackiego” odbyła się pod hasłem „Gra z Czasem - od Jaskini do Prawieku". Konferencja ponownie skupiła się na twórczości Olgi Tokarczuk i jej filozoficznych aspektach, ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia czasu w powieści „Prawiek i inne czasy”. Po raz kolejny spotkanie poprowadził zespół humanistów w składzie: pani Ewa Skrońc-Bielak, pani Anna Lorek- Maciejuk i pan Marcin Rakowicz. Zajęcia pobudziły uczniów ZSG do własnych przemyśleń i refleksji filozoficzno-egzystencjalnych. Wykazali oni duże zainteresowanie i aktywność, chętnie włączając się do dyskusji i zabierając głos. Mamy nadzieję że „Poranki filozoficzne” na stałe wpiszą się w tradycję naszej szkoły!

Dziękujemy nauczycielom i uczniom za aktywny i twórczy udział w tej intelektualnej uczcie!

Odsłony: 1134

Do 10 grudnia 2019 roku w naszej szkole trwał TYDZIEŃ PRAW.  Uczniowie wraz z nauczycielami obchodzili Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, Dzień Praw Dziecka i Dzień Praw Zwierząt. Podczas uroczystej konferencji, podsumowującej wszystkie działania zebrani mieli okazję w telegraficznym skrócie dowiedzieć się, czym są prawa człowieka, kto odegrał największą rolę w ich ustanowieniu i przestrzeganiu. W czasie spotkania zostały przytoczone najważniejsze artykuły mówiące m.in. o wolności, równości bez względu na przynależność kulturową, wyznanie czy pochodzenie społeczne. Poruszone zostały również kwestie wielokrotnego pogwałcania praw człowieka w przeszłości. Uczniowie dowiedzieli się nie tylko o tym, że wiele państw na całym świecie opiera swoje prawo o Powszechną Deklarację Praw Człowieka, ale też przypomniane zostały im obowiązki, jakie spoczywają na każdym, aby prawa człowieka były przestrzegane.  Dodatkowo uczniowie wysłuchali wystąpień nauczycieli na temat historii i teorii pojęcia prawa, znaczenia tego pojęcia w aspekcie kulturowym, religijnym i społecznym oraz jego stosowaniu w świecie wielokulturowych obyczajów. Dodatkowo przedstawiono prawa dziecka jako człowieka.

Odsłony: 897

W naszej szkole odbyła się I cz. „Biesiady neoplatońskiej”, poświęcona filozoficznym kontekstom w twórczości Olgi Tokarczuk. Konferencja stanowi element szkolnego projektu „Ogród sztuk”, realizowanego przez Szkolny Zespół Wspierania Uzdolnionych. Tematem wiodącym była miłość do świata-ludzi, zwierząt i roślin oraz jej etyczne odniesienia do praktyki życiowej. Analiza i interpretacja tekstów Noblistki oraz dyskurs literacko-filozoficzny zostały podsumowane „Lunchem wegetariańskim” w studiu kulinarnym ZSG. Współorganizatorem był Zespół Promocji Ekologii oraz Biblioteka Szkolna. Została również przygotowana wystawa na temat twórczości Laureatki Nagrody Nobla. Uczniowie serdecznie podziękowali za bogatą strawę duchową i materialną nauczycielom: Ewie Bielak, Marzenie Dymarskiej, Annie Lorek, Marcinowi Rakowiczowi, Grażynie Piątkowskiej, Lidii Łojek i Pawłowi Woźniakowi oraz Krzysztofowi Kosteckiemu.

Wkrótce zapraszamy na II cz. „Biesiady neoplatońskiej” i I Szkolną Olimpiadę Kulturową.

Poniżej fragmenty twórczości Olgi Tokarczuk, które są przedmiotem analizy i interpretacji w trakcie projektu OGRÓD SZTUK 2019.

Odsłony: 1005


11 listopada to szczególna data dla każdego Polaka. Data pamięci i tradycji. Tego dnia czcimy bohaterstwo, odwagę, poświęcenie w walce i męstwo naszych przodków, dzięki którym Polska po 123 latach niewoli wróciła na mapę Europy jako państwo, scalone i przywrócone. Tego szczególnego dnia wszyscy wyrażamy radość z tego, że żyjemy w wolnym, niepodległym i pięknym kraju o wielowiekowych tradycjach.

W 2018 r. świętowaliśmy setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Uczestniczyliśmy w różnego typu uroczystościach, akademiach, konferencjach, sesjach oraz konkursach. Podobnie jak tysiące szkół w kraju i za granicą przystąpiliśmy do akcji „Rekord dla Niepodległej”, którą Minister Edukacji Narodowej przygotował wraz z Radą Dzieci i Młodzieży.

W tym roku społeczność naszej szkoły postanowiła kontynuować tę cenną inicjatywę, która jest wyrazem patriotyzmu, dumy i poczucia przynależności do wielkiej wspólnoty narodowej. W tym roku szkolnym włączyliśmy się w akcję „Szkoła do hymnu” i 11 listopada w małej Sali gimnastycznej, na korytarzach szkolnych i na boisku szkolnym, o symbolicznej godzinie 11:11 wspólnie zaśpiewaliśmy cztery strofy „Mazurka Dąbrowskiego”, dumnie prezentując swą przynależność narodową. To był dzień szczególny w historii naszej szkoły.

Prezentacja

Poniżej prezentujemy podziękowanie Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego i fotorelację.

Odsłony: 1237

W dniu 26 września w naszej szkole odbyła się konferencja patriotyczno-kulturowa związana z „Kartami z kalendarza” 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W konferencji wzięły udział  klasy czwarte i  klasy pierwsze, które zostały w tym dniu „włączone” w varsavianistyczny projekt edukacyjny Towarzystwa Przyjaciół Warszawy „Kursy wiedzy o Warszawie” ( CEVA).

Ideą konferencji było, aby pokazać nie tylko wrzesień 1939 i to, co się po nim działo w Warszawie, tylko szerszy kontekst, cały  rok 1939, kiedy z jednej strony było pojawiające się zagrożenie wybuchem wojny, a z drugiej jeszcze wciąż takie „codzienne” życie  ( zawody sportowe, wycieczki, ludzie wypoczywali nad Wisłą, kochali i liczyli na radość dnia następnego).

W trakcie spotkania dyrektor Marzena Cieślak wręczyła opiekunce kursów (Ewie Skrońc-Bielak)  podziękowanie od RSM Praga z aktywną i twórczą działalność na rzecz lokalnej społeczności warszawskiej oraz przekazała zaangażowanym uczniom upominki przygotowane przez Zarząd Spółdzielni.

W trakcie konferencji został wygłoszony wykład rocznicowy, którego autorką była pani Monika Stempień, a także referat przygotowany przez ucznia klasy IV b – Sebastiana Gawędę. Wprowadzenie i podsumowanie konferencji zostało wykonane przez panią Ewę Bielak, a oprawę artystyczną przygotowało prowadzone przez nią koło teatralne.

Odsłony: 1955


Na osiedlu Erazma (ul. Aleksandra Kamińskiego) został posadowiony kolejny patriotyczny "KAMYK", poświęcony pamięci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - poety, żołnierza AK, młodego Polaka o talencie równym romantycznemu wieszczowi - J. Słowackiemu. Rada Osiedla Erazma oraz RSM Praga otoczyły patronatem to rocznicowe, wrześniowe przedsięwzięcie o charakterze patriotyczno-varsavianistycznym, a CEVA ZSG Poznańska oraz TPW oddział Tarchomin zrealizowały swoje marzenie - obowiązek związany z ocaleniem od zapomnienia śladów historii na prawobrzeżnej Warszawie. Koordynator edukacji kulturowej, p. Ewa Skrońc-Bielak oraz jej zastępca p. Joanna Grabowska-Górniak opiekowały się młodzieżą naszej szkoły, która uczestniczyła w oficjalnej części odsłonięcia głazu i przecięcia pamiątkowej wstęgi. Na uroczystość posadowienia kamienia (poetyckiego głazu z wiersza "Pokolenie") przybyli przedstawiciele Urzędu Miasta Warszawy, Urzędu Dzielnicy Białołęka, Zarząd RSM Praga, Zarząd Główny TPW, członkowie TPW Tarchomin, TPW Żoliborz, TPW Bródno, Rady Osiedla Erazma, nauczyciele i uczniowie ( a także rodzice uczniów) ZSG im. prof. E. Pijanowskiego, a przede wszystkim mieszkańcy i sympatycy osiedla Erazma RSM Praga. Uroczystości towarzyszyły wykłady, prelekcje, wywiady, filmy oraz część artystyczna przygotowana przez młodzież skupioną w Centrum Edukacji Varsavianistyczno-Artystycznej im. M. Szypowskiej w ZSG im. prof. E. Pijanowskiego. Uroczystość prowadziła prezes TPW oddział Tarchomin - Ewa Bielak (przewodnicząca Rady Osiedla Erazma) oraz Prezes Zarządu RSM Praga - Andrzej Półrolniczak. Szczególne podziękowania należą się kierownikowi Maciejowi Gaikowi i pracownikom Administracji Erazma RSM Praga. Słodki poczęstunek przygotowali członkowie Rady Osiedla Erazma oraz członkinie Koła Gospodyń Miejskich Tarchomin. Serdecznie dziękujemy wszystkim za wspólnie spędzony czas, pełen wzruszeń i atmosfery współpracy.

Odsłony: 1634


Centrum Edukacji Varsavianistyczno-Artystycznej (CEVA) działa bezustannie, włączając się w różnorodne działania podejmowane przez ośrodki kultury lokalnej, dzięki czemu uczniowie ZSG mają możliwość uczestniczenia w różnorodnych inicjatywach o charakterze edukacyjnym i artystycznym.
Zapraszamy do obejrzenia migawek z występu artystycznego w ramach marcowego spotkania TPW,  wystawy poświęconej odbudowie Warszawy ze zgliszcz oraz happeningów dramowych I KURSÓW WIEDZY O Warszawie, odbywających się w przestrzeniach Warszawy, w tym w budynku Senatu RP.…
Uczniowie działają pod kierunkiem pani Ewy Skrońc-Bielak, lidera edukacji kulturowej w ZSG.

Odsłony: 1982

WARSZAWSKI LISTOPAD

W dniu 29 listopada w naszej szkole odbyła się (tradycyjnie, w ramach projektu „Warszawskie wrześnie”) konferencja literacko-kulturowa, której celem było przybliżenie młodzieży dziedzictwa materialnego i niematerialnego Warszawy, a przede wszystkim spotkanie z osobami, które dla stolicy są ważne i bezcenne. Organizatorem konferencji była Dyrektor Marzena Cieślak i pani Ewa Skrońc-Bielak, lider edukacji varsavianistycznej - Centrum Edukacji Varsavianistyczno-Artystycznej im. Marii Szypowskiej, współorganizatorem Towarzystwo Przyjaciół Warszawy – Prezes TPW, Radna Miasta Stołecznego Warszawa - Beata Michalec oraz wiceprezes Zbigniew Sieszycki i Przewodnicząca sekcji varsavianistycznej „Varsavianistyczna szkoła” TPW - Renata Marut.

Odsłony: 2758

PATRIOTYCZNE CZTERY PORY ROKU W WARSZAWIE czyli „Tam i z powrotem”. KRONIKA WRZESIEŃ - LISTOPAD 2018

W ramach Kursów Wiedzy o Warszawie Towarzystwa Przyjaciół Warszawy oraz działalności Centrum Edukacji Varsavianistyczno-Artystycznej (CEVA), uczniowie ZSG (Koło Młodego Przyjaciela Warszawy) odbywają liczne spacery do miejsc pamięci narodowej w Warszawie i okolic, co w tym roku łączy się z uczczeniem 100. Rocznicy Niepodległej, a więc rocznicy historycznej i kulturowej, za którą stoją małe historie i wielkie dramaty, codzienność uporu w dążeniu do celu i pełne zadumy oraz podziwu uznanie dla heroizmu przodków.


O przeszłości najczęściej mówi się z patosem i przez pryzmat uniwersalnych doświadczeń zbiorowych.

Odsłony: 2053

W dniu 16 listopada 2018 r. o godz. 10.00 odbyło się „Spotkanie Młodych” przy Grobie Nieznanego Żołnierza zorganizowane przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy w asyście Batalionu Reprezentacyjnego Wojska Polskiego. Uczniowie warszawskich szkół z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Warszawy oddali hołd bezimiennym przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Na spotkanie przybyły delegacje wraz z Pocztami Sztandarowymi ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zdobywających Certyfikat Szkoły Varsavianistycznej. Historię o Grobie Nieznanego Żołnierza przemawiał płk Witold Lisowski. Delegacje uroczyście, w asyście Wojska, złożyły przy Grobie Nieznanego Żołnierza wiązanki kwiatów, a następnie wpisały się do Księgi Pamiątkowej.
Naszą szkołę reprezentowało troje uczniów z klasy I D TGH - Aleksander Majewski, Kinga Owsiewska i Martyna Szymańska, członkowie Koła Młodych Przyjaciół Warszawy ZSG. W imieniu całej szkoły uczniowie złożyli wiązankę na płycie Grobu oraz dokonali uroczystego wpisu do Księgi Pamiątkowej: „Społeczność uczniowska ZSG w hołdzie bohaterom!"
Uczniowie są jednocześnie przedstawicielami Koła Dziennikarskiego ZSG, prowadzonego przez p. Ewę Bielak i p. Marcina Rakowicza.
 Spotkanie upamiętniło 93 rocznicę Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie i 100-lecia odzyskania niepodległości Polskę oraz zainaugurowało XIV edycja Konkursu Wiedzy o Grobie Nieznanego Żołnierza dla uczniów szkół podstawowych gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

 Koło Dziennikarskie ZSG i Koło Młodych Przyjaciół Warszawy ZSG.

Odsłony: 2216

W dniu 29 października 2018 roku w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Jubileuszowa, XX Sesja patriotyczno-kulturowa pt. „Drogi Warszawy do niepodległości”. Sesja była poświęcona pojęciu wolności, honoru i tradycji i wpisywała się w rocznicowe obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Tytuł sesji oraz wykładu wygłoszonego przez młodzież Zespołu Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego „A to Polska właśnie”, tradycyjnie nawiązywał do słów - przesłania „Pozostańmy wierni temu dziedzictwu!”

Sesję oraz wystawę tematyczną przygotowało Centrum Edukacji Varsavianistyczno-Artystycznej im. Marii Szypowskiej ZSG oraz Towarzystwo Przyjaciół Warszawy w porozumieniu z rodziną Marii Szypowskiej, działaczami -varsavianistami i nauczycielami szkół warszawskich. W sesji uczestniczyli przedstawiciele władz m. st.  Warszawy: Burmistrz Dzielnicy Warszawa-Śródmieście - Krzysztof Czubaszek, przedstawicielka Biura Edukacji - Katarzyna Starzyk, dyrektor ZSG - Marzena Cieślak, prezes honorowa TPW - Marzena GrochowskaRenata Marut - członek zarządu TPW, Regina Lubelska - przedstawiciel Zamku Królewskiego, wicedyrektor ZSG - Elżbieta Fatyga, członkowie TPW, przedstawiciel RSM Praga- Grzegorz Witt, przedstawiciele Rady Osiedla Erazma, nauczyciele-koordynatorzy programu Varsavianistycznych Szkół, historycy sztuki, studenci, uczniowie i goście. 

Odsłony: 3496