W dniu 31 stycznia  w naszej szkole odbyła się czwarta edycja programu kulturowego „Karnawał i karnawalizacja w kulturze europejskiej”.
W trakcie programu zaprezentowane zostały umiejętności artystyczno-zawodowe uczniów, a nauczyciele ZSG oraz zaproszeni Goście przygotowali tematyczne wykłady, w których przedstawiono zarys dziejowy związany z obyczajowością ludyczną oraz synkretycznym wykorzystaniem motywu walki postu z karnawałem. Nowością tematyczną tegorocznej edycji była swoista lekcja savoir- vivre stroju, tzw. „Elementarz mody”, w trakcie którego uczniowie dowiedzieli się, czym jest klasyka, a czym kreacja modowa i zdobyli wiedzę na temat dress-code XXI wieku.
Uroczystego otwarcia i zamknięcia IV edycji projektu dokonała wicedyrektor Elżbieta Fatyga, a wykłady tematyczne  m.in. zaprezentowały panie: Elżbieta Zarębska, Anna Mirończuk, Monika Stempień i Małgorzata Łukaszewska.

W trakcie uroczystości Koło Teatralne wykonało kilka piosenek, a dziewczęta z klasy I b zaprezentowały wykład na temat mody dwudziestolecia międzywojennego, prezentując wybrane stroje w trakcie happeningu modowego.
Niezwykle ważnym elementem był również pokaz kulinarny, przygotowany przez panie: Katarzynę Goliszewską-Szadura oraz Lidię Łojek. Uczniowie uczestniczyli w karnawałowym poczęstunku oraz podziwiali „Karnawałowe babeczki” czyli finezyjne wariacje cukiernicze, pełne oszałamiających, lecz zdrowych i naturalnych barwników.
W programie uczestniczyli również nauczyciele, goście, w tym członkowie TPW, studenci UW i zaproszeni przedstawiciele z innych szkół warszawskich.
Nad całością projektu czuwała pani Ewa Skrońc-Bielak - lider szkolnego Zespołu Wspierania Uzdolnionych, która prowadziła cały „karnawałowy korowód intelektualny” oraz starała się wytłumaczyć uczniom pojęcie karnawalizacji i przedstawić jego historyczne aspekty kulturowe.

Karnawalizacja – termin literaturoznawczy odwołujący się do ludowej kultury śmiechu i tradycji karnawału, oznaczający zawieszenie lub zakwestionowanie normalnie rządzących światem praw i oficjalnych hierarchii w ramach utworu literackiego. Pojęcie to zostało wprowadzone do nauki o literaturze przez Michaiła Bachtina w książce: Problemy poetyki Dostojewskiego w 1929 roku, a następnie rozwinięte w 1969 roku w pracy „Twórczość Franciszka Rabelais'ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu”.

 
     
 
     
 

  Osiągnięcia Szkoły

https://www.admzsg.home.pl/2017/images/icons/varsaviansitycznaszkola.png

  Certyfikat Szkoła Bez Przemocy

 

 

 

 

 

 

 

  ZSG Liderem Varsavianistycznej Szkoły